Friday, July 24, 2009

Jubah vs Baju Kurung

Hmm...
Mungkin benda dah lapuk..
Tapi tetap tak salah untuk diperkatakan..
Mungkin time baru-baru masuk UIA isu ni agak hangat diperkatakan..
Yelah..mane tidaknye..tak pernah tengok banat-banat pakai selain dari jubah kat DQ..
Tapi kat sini,hah,macam-macam corak + warna ada..
So,rasa teruja pon ada..tapi PERAK + JAKUN pon lagi banyak..
Yang pakai tshet ngan seluar pon ada..tudung pelbagai bidang almaklumlah..

Em,ana pon tidaklah nak dikata berjubah setiap masa..
Lagi pon kita sedia maklum batas aurat kita setakat mana..
Cumanya kita ni kenalah beza sikit..takkan dah kata boleh tu nak ambil seringan-ringan cara.betul tak?

Bukan menyuruh ataupun memaksa untuk berjubah sepanjang masa,ape orang kata...'ikut time' lah beb. Bab2 berpakaian ni rasanya banat2 xde masalah kot.[Kot-phrase yang agak bahaya bagi orang utara coz xtahu maksud sebenar] Mungkin juga selalu mendengar word "aku adalah aku". Aku taknak jadi hipokrit. So,go on. No one will interrupt. But, do BEWARE. Jangan lah dah rasa macam tu, so boleh buat apa yang korang suka. Ingat,orang tetap pandang. Kalau bab lain ana xkesah sangat. Tapi ade jugak insan yang tengoknya tudung tue agak pendek berbanding yang lain.No hal ja pakai bidang 60. Silang ka helang ka ikot suka lah..tapi yang xtahannya kalau dah pendek plek ja pon..Huish..

Em,tu yang pertama..yang keduanya bila bab tak pakai handsock. Adus..kalau kat DQ asal program je WAJIB pakai HS (handsock). So,mentang-mentangla sekarang dah xde dah..mcam tu?Em,rasenye korang pon paham kot sebab ape kena pakai. Kalau baju carf siap butang tu xpe la lagi. Ni,dah la tebukak..angkat sket nampak..waa...gebunye..putihnye...em..tapi mungkin korang xkesah kan?Entahlah..ana sayang sahabat-sahabat ana. Kalau boleh nak jaga semua. Simple je pon bab aurat nie.Korang lagi expert..ye tak?so, tunjuk la yang terbaik. Orang biase (habis kite ni luar biase ke?ngaku je la...) pon boleh xlekang HS tu. So?

Bab2 ni sensitif..banin pon ade kate.."jangan menghukum ikut nafsu" ...Kalau nak pakai tshet ke ape ke,tepulangla..it's not a big deal (tambah2 time GPDP terpaksa pakai plak tu..adeyh)..tapi berpada-pada la..tudung pon..sebab orang pandang..ex-dq..waa..em..yang lain tu,pandai-pandaila sendiri..semua dah beso.. Ada jugak yang kata ubah cara berpakaian sebab nak berdakwah. Adakah dengan berjubah xboleh berdakwah?? Ana rasa boleh je kot. Tapi, kepelbagaian kita dalam pemakaian juga memainkan peranan. Biar nampak flexible. Orang tengok pon kata oo...nak tutup aurat pon boleh bergaya. Tapi,dakwah tu kena seiring lah..Jangan cakap je banyak..oo..saya pakai ini untuk..bla3..tapi praktiknye xde..berat tue.

1 pandangan:

aishah jauhara said...

semuanya b'blk kpd diri kite.. tepuk dada,tny iman..msg2 dh tau tggungjwb msg2..slagi mane kte rase p'kara tu baik,truskn..tp pndai2 pk la.. Mane2 shbt yg kte rase agk 'brubh',slg tegur-mnegur la antra satu sama lain..nsht-mnshti..mga2 ntunna sume sntiasa m'dpt p'lndungan n rhmt dr Allah,insyaAllah..Gud Luck blake..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::