Thursday, May 6, 2010

Lesen L....


Oke..lesen..ada apa dengan lesen?? Yeah..bagi sahabt2 ku y sedang rilek2 bercuti sekarang masing2 pegi untuk mengambil lesen..lesen kete..moto..

Tapi mule2 tu agak boring jugak la..kena ikut kelas teori berjam-jam..
Huh..tapi itulah procedure nya..yelah..kalau xde kelas teori ni..macam mane nak bawak kete nanti..jumpe signboard ke hape..nganga...

So..cukup pasal lesen L...

Kita tuka konsep kepada..em..subjek fizik ke..chem ke..bio ke..apa pesamaan dyorg ni eh?

Yeah..yang samanya semua ada kelas teori (lecture) dan praktikal (lab)..
Sebelum masuk lab tu..kita semua mesti dah hadam dulu dengan teorinya dalam buku..
Kalau tak alamatnya..memang nganga la..xboleh nak perform..
Betul x??

Jadi..setakat ini...adakah anda bersama saya bahawa teori itu penting?
Teori yang kita baca..perlu kita fahami..baru boleh amal..dan jugak..kena banyak baca..
Kalau nak exam..punyalah kita ke library..
Nak pinjam dari sumber yang berlainan..untuk..??

Yes..meningkatkan kefahaman..menambahkan pengetahuan..
Untuk digunakan dalam kelas praktikal..dan jugak yang paling penting untuk di aplikasi kefahaman bila tiba masa yang diperlukan..

So, rasanya sudah dapat dikonklusikan..secara praktikalnya..seseorang takkan mampu untuk mengendalikan sesuatu dengan sempurna tanpa adanya teori yang betul2 mantap dan kukuh..
Sebelum terjun ke medan praktikal..

Namun, apa yang diperhatikan sekarang, tanpa kita sedari sebenarnya masih ramai antara kita yang (termasuk yang berlatarbelakangkan dq, sekolah agama) masih dicengkam SEKULARISME penjajah yang amat kuat. Mungkin juga otak kita dah agak berkarat untuk meikirkan perkara ini secara lebih.

Awal-awal tadi telah pun kita persetujui bahawa teori itu amatlah penting dalam menyediakan kita untuk bertarung di medan yang sebenar apabila tiba masanya. Saya ingin mengambil contoh orang Yahudi. Mereka sedari umur kecil sudah diajarkan untuk membenci Islam. Jadi benda ini sudah sebati dalam diri mereka apabila dewasa dan mereka mempunyai tekad untuk menghancurkan Islam dengan segenap cara. Mereka dicorak pemikiran dengan ingin menjadi pemimpin supaya matlamat mereka tercapai apabila mereka dapat memimpin dunia seperti yag telah pun dan sedang berlaku sekarang. Walaupun mungkin sesetengah mereka mungkin tidak dapat mencapainya, tetapi usaha ke arah itu begitu jitu sekali.

Jika nak dibandingkan dengan kita yang sudah hidup hampir dua dekad ini, kita hanyalah menjadi pembuntut ideologi sekularisme Yahudi dalam keadaan yang halus dan tidak kita sedari. Buku-buku agama, haraki hanya dibaca waktu usrah. Tak dijadikan bacaan wajib setiap hari sebagaimana wajibnya kita menonton perlawanan bola, drama Korea dan mengulangkaji akademik.

Adapun yang membaca kerana merupakan subjek di kampus. Ke manakah hilangnya entiti keperibadian sebagai seorang yang kononnya di mulut mahu menegakkan Islam jika tidak ada persediaan dari sekarang.

Tidaklah dikatakan di sini, sekarang kita mula mengumpul dan membaca sekarang juga ia akan membuahkan hasil. Tetapi ia juga seoalah-olah pepohon bunga yang ditanam, hari-hari dibaja dan disiram, diberi secukup zat agar ia dapat berbunga dengan mekar sekali tika tiba waktunya.

Kita bukan lagi mahu melahirkan generasi burung kakak tua yang hanya lantang bersuara tapi tiada isinya..tapi kita perlu berusaha untuk melahirkan generasi pewaris para nabi. Ya, usahanya bukanlah sejam mahupun dua tapi memakan masa bertahun. Jika tidak kita mulakan sekarang, bila lagi.

Adakah kita hanya ingin meneruskan tradisi SEKULARISME Yahudi tanpa segan silu??
Mulakanlah langkah anda. Budayakan pembacaan dan perbincangan ilmiah dari sekarang demi masa depan Islam..demi generasi Islam pada masa hadapan. Semua terletak atas tangan kita. Antara mahu dan tidak..

9 pandangan:

zubab said...

mun dh abeh ke belom lesen L tuh??

~nadiah~ said...

zubab, malasla nak sambung lepas dapat L..tada semangat..hu2

MUNIRAH said...

dah abes dah..bakal P..hahaha

zubab said...

ala, x acinyer org yg xde shortsem nih..dpt abeh kn lesen.. i ni,x bile tah nk test jpj tuh...amek lesen keta je dh stawn..esok nk amek lesen kapal terbang tah bape tawn tah...huhu

besela tuh nadiah...x lame tuh..kne rajin n sabo ckt ea...

MUNIRAH said...

haha..weyh..km amek lesen kete tetangguh dua taun kot..

em..kite amek lesen basikal laa..kot cpt sket..

.:. NaiMy .:. said...

ba..ba..basikal????

musyirah said...

aik zati,ko xdpt p lagi ea? la,bayah menang rupanyaaa..

zubab said...

ala musyi....bayah laen cte...dia xde shortsem...suke ati je nk test ble2...tmpt ktorg dua ni cm asek penoh je...huhu....lagipon dia kls 4 jam sehari...tabah betol..
eee x larat den nk wat cm dia...x abeh 2 jam lg dh cebok nk minx blk...hehe

bahiah~ said...

mmg tabah sampai 3 kali amik test jalan, hoho....
anje, x start wat p ke? rugi2, nnt susah dh nak cari waktu free...
so, tabahkan diri anda ye...

zati, dun wori, at least ko abeskan jam tk practice....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::