Tuesday, March 10, 2009

Jangan Salah Sangka

Nasuha
Album : TigaSatuTiga
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com

PadaMu ku serah segala
Harta sepenuh jiwa raga
Hanya Kau yang Maha Pemurah
Meredakan hati yang gundah
Ya Allah
PadaMu ku curah segala
Perasaan yang melara
Engkaulah yang punyai cinta
Membawaku ke puncak nasuha
Ku kesali kealpaan diriku
Ku tangisi kesilapan lalu
Walaupun sekali
Tak kan aku ulangi
Ya Allah Tuhanku
Bantulah hambaMu
Jangan biarkan diriku
Terus dibelenggu
Ampuni dosaku
Terangi hatiku
Izinkan aku kembali
Ke jalan redhaMu
TIada lain yang ku harap
Hanya kasih sayangMu TUhan
Membawa ke rimbun keampunan
Ya Allah
PadaMu ku serah segala

Sedang asyik terleka mendengarkan nasyid dendangan Mestica ini, tiba-tiba lamunanku terhenti. Alamak, masih banyak lagi kerja yang perlu disiapkan. Jam sudah pun menunjukkan jam 2.30 pagi. Esok kuliah. Modal pun masih xde. Aku tersentak. Kuberpaling ke kanan, kulihat ke kiri, mereka sedang enak dibuai mimpi.

Sedar tak sedar air mataku tumpah mengenai baju. Fikiranku berserabut. Aku hampir berserah. Terasa seolah-olah aku bersendirian. Takde pun sahabat-sahabatku yang dikatakan peneman suka dan duka. Ceh..sekali lagi perkatan kegemaranku terpacul dari mulutku..RETORIK!!

Entah mengapa hatiku bergetar. Kerana kemarahan mungkin. Tiba-tiba pintu bilikku diketuk. Aku terhenti. Bila sahaja aku menoleh ke kanan telah diletakkan segelas nescafe yang memang merupakan kegemaranku beserta sedikit biskut. Aku terkedu. Terasa malu untukku mengangkat muka. Namun sedikit demi sedikit aku gagahkan diri. Dia hanya tersenyum melihatku lalu berkata,

"Kenapa?muka nti seolah-olah baru melihat sesuatu yang pelik. Muka ana pelik sangatka?Hm..Nti jangan rasa nti keseorangan. Jangan risau. Kami tak pernah lupa yang nti tak tido lagi dok buat keje ni. Tak pe,kami teman nti tapi tak semestinya di sisi. Ok? Sambungla lagi setengah jam lepastu tido. Jangan zalim kat diri."

Selepas itu dia terus keluar dengan masih lagi tersenyum. Aku termangu buat beberapa waktu. Terasa ingin pengsan. Aku tak sangka jangkaanku jauh meleset. Rupa-rupanya hanyalah permainan minda. Aku lah sebenarnya yang tidak meletakkan kepercayaanku sepenuhya terhadap sahabat-sahabatku. Kini kusedar, erti sebenar untaian persahabatan.

0 pandangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::