Friday, September 18, 2009

Nah! Ambik Kau

SCENE 1

Tempat kejadian : Visual Room Library level 2 CFS IIUM

Jam : sekitar 4.00pm - 6.00pm

Scene : BTQ class

Perkara : Pembentangan oleh grup budak lelaki



*note-atan bdk sek kbgsaan bese

minah exdq



Atan : Ok klas..haghi ni saya akan bentang tajuk tamadun Islam.

Tengok dah qetaih (handout) hat kami bagi ni?? Ha, baca la dulu..

Dalam qetaih ni ada beberapa kesalahan. Kalau sapa rasa dia tera dengan sekali

tengok pon mesti dah tau..kan..



Minah : Ish..manala kesalahannye ni..kalau aku xjumpe malu gak ni. Sebab tajuk ni basic je ni..

Tapi serius xjumpe. Nampak semua macam betul je.



Atan : Ok. Benarkan hambe stat ye. Bla...bla..bla...

Ha, cube seme tengok kat dalil ayat Al-Quran ni..



Semua pun tengok. Minah lagila tekun tengok. Aik..aisehmen..xde diletaknye la pulak surah and ayat bape. Tibe-tibe..



Atan : Ha, Minah..cuba ko cakap..ni surah ape and ayat bape..



Minah : (gulp..macam nak tecabut anak tekak..) err..erm..huh..



Atan : Nape? ko x ingat ke? Ha? Hmm.. ni surah al-a'raf ayat 126..

Berdasarkan ayat ni...bla..bla..bertepatan dengan hadis ni..bla..bla..betul x Minah?



Minah : Erk..(napela name aku aje asyik disebutnye. Manelah aku nak ingat seme..huh)



SCENE 2

Tempat : sama seperti di atas

Jam : sama

Scene : sama

Perkara : Pembentangan grup Minah



Kebetulan Minah orang last yang bentang. Selepas habis je bentang start lah sesi soal jawab. Maka berderu-derulah orang mengangkat tangan nak tanye. Soalan ditujukan kepada grup yang membentang secara umum. Mane2 ahli boleh jawab.Keadaan masih lagi terkawal. Sampailah..



Atan : Maaf. Aku nak tanye Minah. Soalan die camni. *Ape pendapat ko tentang filem-filem tempatan sekarang contoh cam Rempit..dan yang seangkatan dengannya. Kate je pengarah nye moge2 filem ni dapat didik anak2 Melayu jadi lebih baik. Ambik pengajaran. Tapi ape yang kite tengok budak2 Melayu makin pandai plak nak merempit. So??



Minah : (zzaass..huh..gulp!!) Erm..ni pade pandangan saye je la ye..filem2 camni agak kurang patut la. Memang la kite kate tujuan die nak bagi pengajaran. Tapi kesan yang kite lihat adalah sebaliknye. Pape yang kita buat kena pertimbangkan maslahah dan mafsadahnya. Kalau mafsadah lagi banyak so, dont. mengikut hukum *sadduzzarai'.



Atan : So, kalau macam tu, mufti2 patut mengharamkan terus je filem2 macam ni. Tak ke macam tu?????



Tak sempat agi si Minah nak menjawab, kelas terus bising dan kurang terkawal. Nampaknye ramai jugak yang kurang bersetuju. Ramai yang membangkang. Tanda tak puas hati. Ape ke kaitannye plak ngan nak haramkan. Pandai2 sendiri la nak buat ke tak. Lu pikir la baik ke tak. Jangan susah orang lain. Minah dah terketar-ketar..



Minah : (akhirnya memecahkan kebsingan. suasana sepi..) Em..memang la sepatutnya. Tapi kalau kita lihat kondisi kita sekarang macam mana. Takkanla kite ni nak gi cakap plak..hoi, filem ko tak patut. So, sebab tulah kite sedang study sekarang ni. Ambik bidang profesonal. So, besar2 nanti kite la yang perintah negara n boleh corak negara kite untuk jadi negara Islam..(rase cam nak pitam je..semua setuju nampak..alhamdulillah..aku pon xtahu ape yang aku cakapkan ni..ilham dari Allah..main kelua je)



Atan : So, cite2 hantu tu plak camne?



Terus semua jawab. La, pandai2 lah nak ikot ke xnak. yang penting keimanan. Kalau iman kuat kite xla takut nak g bilik air ke ape. Namun, Minah nampak muke Atan cm xpuas ati je.



Minah : Pendapat saye..situasinye same dengan di atas..



Atan mengangguk-angguk setuju. K, terima kasih Minah.



SCENE 3

[semua seperti di atas kecuali perkara : pembentangan kumpulan sape ntah]



Di akhir kelas. Bila tiba sesi soal jawab. Atan mengangkat tangan. Semua pembentang di hadapan dah mengerutkan dahi.



Atan : Boleh tak kali ini saye xnak kumpulan depan je jawab. Saya nak jadikan perbincangan so orang di bawah pun bleh jawab.



Minah terasa seperti Atan mengerling ke arahnye.



Atan : Kalau kita kaji, sekarang ni banyak unsur2 israiliyat. Jadi saya nak tanye lah. *Adakah penciptaan Hawa dari tulang rusuk nabi Adam adalah salah satu unsur israiliyat? Sebabnye kalau kita lihat xdok satu pong dalil2 yang menyebut tentang hal ini. Jadi, harap jelaskan.



Minah tertelan-telan air liur yang kering sebab ekon kuat sangat. Huh, agak mencabar punye soalan.



-----------------------------------------------------------

Jadi, kita sebagai femesnya org panggil dak2 dq..ape perasaan andai kite ditujah soalan2 sedemikian? Bersediakah kita dengan jawapannya? Ni baru sikit. Sekarang ni baru terasa amat rugi mengabaikan kemudahan maktabah kat dq dulu yang penuh dgn sumber2. Jangan lah kita hanya jadi seperti orang2 kebiasaan yang mengambil bidang profesional langsung wujud sekularisme dalam diri secara luar sedar.



Apakah matlamat huffaz teknokrat? Orang2 luar lah boleh dikatakan dahaga dengan pemberian dari orang2 agama walaupun secebis. Terlalu memandang tinggi. Kita jugak, setakat mana kita berusaha mendalami ilmu2 keagamaan dan mengaplikasikannya dalam lingkup ruang kehidupan seharian? Cukupkah sekadar apa yang kita ada? Malulah..malulah..ibn sina..trkenal dengan ilmuwan sains islam yang memang mahir dalam bidang perubatan. tapi bukan terhenti setakat itu shaja, beliau juga mahir dalam beberapa bidang agama yang lain.

Mungkinkah kita terlalu memandang remeh mengania hal ini? xka memalukan?

-----------------------------------------------------------------------
jom sama-sama kita selami balik...
*israiliyat-apakah disebaliknya?apakah jawapan kepada persoalan penciptaan hawa?
*filem2 sekarang-apakah hayatnya?resolusi?
*sadduzzarai'-bukak balik buku syariah..hukum2 usul fiqh y xdspkti

3 pandangan:

black_forest said...

kelas btq & classmate yg best...
say thanks 2 Allah B)
regenerate ourselves.yeah

MUNIRAH said...

yup..
menyedarkan diri y lupa..
supaya xselamanya berada dalam situasi selesa..
banyak lagi yang perlu dipelajari..

bumblebee said...

kls ni mmg bes tp cm mnakotkn je...huhu..kls den x mcm ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::