Thursday, November 12, 2009

Tanda-Tanda Kita Mencintai Allah SWT

Ramai orang mengaku mencintai Allah, tetapi masing-masing harus memeriksa diri sendiri berkenaan dengan kemurnian cinta yang dia miliki. Ada 7 ujian yang menandakan kita mencintai Allah SWT.

Ujian pertama - tidak benci fikiran tentang mati.

Seorang pencinta Allah SWT yang ikhlas akan takut akan kematian sebelum dia menyelesaikan persiapannya untuk ke akhirat, tapi jika dia ikhlas, dia akan rajin membuat persiapan-persiapan itu.

Ujian kedua - rela mengorbankan kehendak demi Allah SWT.

Mesti berpegang teguh kepada apa yang membawanya lebih dekat kepada Allah SWT. Menjauhkan diri dari sebarang yang bisa menjauhkan kita kepada Allah SWT. Kenyataan seorang yang membuat dosa bukanlah bukti dia tidak mencintai Allah SWT sama sekali, tapi tidak mencintai-Nya sepenuh hati.

Berkata Fudhail ‘Iyadh : “Jika seseorang bertanya kepadamu, cintakah engkau kepada Allah SWT?. Maka diamlah kerana jika engkau berkata, ‘saya tidak mencintai-Nya’, maka engkau menjadi kafir dan jika engkau berkata, ‘Ya, saya mencintai-Nya’, padahal perbuatan-perbuatanmu bertentangan dengan itu.”

Ujian ketiga - Zikrullah mesti secara automatik.

Zikrullah segar dalam hati manusia. Dia berterus-terusan mengingati-Nya dan takkan pernah melupakan-Nya walau sesaat.

Ujian keempat – Cintakan Al-Quran.

Jika cintanya benar-benar kuat, dia akan mencintai semua manusia kerana mereka semua hamba-hamba Allah SWT. Malah cintanya meliputi semua makhluk kerana orang yang mencintai seseorang akan mencintai karya-karya ciptaannya.

Ujian kelima – Tamak terhadap uzlah untuk tujuan ibadah.

Sentiasa membayangkan agar dapat berhubungan dengan Allah SWT tanpa halangan. Jika dia lebih suka bercakap-cakap pada waktu siang dan tidur di malam hari daripada uzlah, maka cintanya tak sempurna.

Firman Allah kepada Nabi Daud a.s : “Jangan terlalu dekat dengan manusia, kerana ada dua jenis orang yang menghalangi kehadiran-Ku. Orang-orang yang bernafsu untuk mancari imbalan dan kemudian semangatnya menurun ketika telah mendapatkannya dan orang-orang yang lebih menyukai fikirannya sendiri daripada mengingatkan-Ku. Tanda-tanda ketidakhadiran-Ku adalah bahawa Aku meninggalkannya sendiri.”

Ujian keenam – Berasa ibadah yang dilakukan mudah.

Seorang wali berkata : “Selama 30 tahun saya menjalankan ibadah malam dengan susah payah, tetapi 30 tahun kemudian perkara itu telah menjadi suatu kesenangan bagiku.”

Ujian ketujuh – mencintai orang-orang yang mentaati-Nya dan membenci orang-orang kafir dam orang-orang yang tidak taat.

Nabi Muhammad SAW pernah bertanya kepada Allah SWT : “Ya Allah, siapakah pencinta-pencintaMu?”

Dan jawapan-Nya,

“Orang-orang yang berpegang erat kepada-Ku sebagaimana seorang anak kepada ibunya yang berlindung di dalam peringatan kepada-Ku. Sebagaimana seekor burung mencari naungan pada sarangnya dan akan sangat marah jika melihat perbuatan dosa sebagaimana seekor macan marah yang tidak takut kepada apa pun.”


***Semoga sama-sama kita berusaha ke arah mencapai cinta Ilahi..ameen, insya-Allah..

*srikandi haraki*

0 pandangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::