Sunday, October 5, 2008

Yang Sering Kita Lupa...



Ingatan buat diri ini dan semua..

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi). .

Kita sudah acapkali diingatkan tentang 5 perkara ini. Malah mungkin ada antara kita yang boleh dikatakan 'masyi' dengan pesanan di atas. Tetapi, sejauh manakah keberkesanan dan praktisi yang kita lakukan? Adakah hanya sekadar menanam tebu di bibir menjadi pemanis bicara tatkala dipinta menjadi muzakkir?

Sedangkan kita sendiri sudah sedia maklum tentang perkara-perkara ini.

Allah telah berbicara : "Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia kembali melalui jalannya yang sesat seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk menghilangkan bahaya yang telah menimpanya. Beitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan." (10:12)

Firman Allah lagi : "Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh..." (4:78)

Jika kita fikir-fikirkan, kita bukanlah mahluk yang hidup mahu menongkat langit. Setiap detik yang berlalu menandakan semakin meningkatnya usia kita. Dan hari semalam tidak mungkin akan berulang.

"Masa seperti pedang, jika kita tidak memotongnya maka is akan memotong kita" (Hukama')
"Kewajipan lebih banyak dari masa" (Imam Hassan al-Banna)

Tonggak masa depan negara adalah bergantung kepada pemuda pada hari ini.

Dan ingatlah bahawa semua yang ada di muka bumi ini milik Allah Pencipta segala pencipta hatta perasaan serta sehelai rambut, apatah lagi segunnung kesenangan anugerah-Nya...

0 pandangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::