Friday, June 26, 2009

Kasih ini...KASIH ABADI..


YA Allah..macam nak kena dur ja aku kali ni..out of 7 questions,i only can answer 4 q..fuhh,mmg sah kena repeat..kalau aku x kena dur,mmg kes aku nih boleh masok rncangan ripley's blieve it or not..

Perasaan?..down tu xyah cakap la sampai petala ke brapa dah..air mata aku ni dah macam empangan maghribi pecah pulak,non stop..

solutionnya??..solat!!..solat la ubat paling mujarab..kat sejadah la nak nangis puas2..Allah yg Maha Pengasih sntiasa bersama aku..ya Allah,Kau campaklah secebis ketenangan dlm hatiku agar aku redha dgn takdirMu..Kau hadirkanlah kpdaku sahabat2 yg akn menguatkanku di saat aku lemah..
...........nway,aku bkannya nak crita bab exm nih...........

Allah yg Maha Pengasih menjwb doa hambaNya dgn plbagai cara..

Time2 sdih mcm 2 la,acu datang bilik..
"Acu..tlg tenangkan hati acik..dari tadi xleh stop nangis..acik xleh jawab exam...sob3x.." Lama dia merenungku..."Acik...kita sbagai hamba..bla..bla..bla..".
nasihat drpda adik-bradik usrahku mmpu mmberi aku ktenangan.

"Alang...tlg la acik..glabah sangat2 nih..cmna nak wat presentation tntang tajuk nih?nak kena speaking plak tu...alang kan debater...gtaw la tips2 cket..."

"Acik da problem la aniq..masalah hati..hu3x..acik dah cuba nk settle,tp acik x kuat...pada pndangn aniq la kan,utk mslh hti ack nh.................bla3x.."

... nak wat benda kurang baik pon kena ada penguatnya jgk....
"Anje,xpe ke kalau kita x wat essay...dah smingu dah tc bg homwork ni..tkot tc ngamok ja...
tapi xpa la..ada geng..hehe...kang kalau ttiba anje rsa nk wat essay ni,infom kat acik taw."

Pada pendapat along,utk persoalan golongn yg wajib diperangi ni mcm mna?..acik still blur2...
tadi dah tanya ayong...ayong kata......bla5x.."

Dari sekecil-kecil prkara smpai sebesar-besar perkara,semuanya aku kongsi dgn sahabat2ku,mrangkap adik-bradk usrah..
Inilah topik yg ingin aku bawakan kali ini.Walaupun ukwah sering dibincangkan,namun topik ini tetap menjadi topik yg diulang-ulang kerana semua orang pernah dan sedang merasai manis dan pahitnya ukhwahh..

Ukhwah bukanlah 1 hubungn yg boleh diklasifikasikan sbgai biasa kalau kita lihat dri sudut yg sbnar..ternyata ia mrupakan hubungn yg luar biasa krna ia boleh mmbuatkan kita rasa happy,sedih,teruja,tenang,resah,menjadi pmbakar semangt dan sbagainya..

Ukhwah sememangya indah,namun jangan kerana ukhwah,kita semakin jauh drpd Allah.Kalau kita terlalu bergantung kpda sahabat,jgn smpai pergntungn tersebut melebihi pergntungn kita kpda yg menganugerahkan hubungn tersebut..

Kita perlu pandai memilih sahabat..mudah2an,sahabat yg kita pilih ini akn mendekatkan lagi diri kita kpda Allah..Sentiasalah bermuhasabah..atas dasar apa kita berukhwah..Adakah kita menjadikan ukhwah kita sbagai 1 generator mnuju Yang Esa?...Jika niat kita berukhwah untuk mendapat keredhaan Allah maka kita dan sahabat akan sentiasa mndekatkan diri kpada Allah...

"Ada 7 golongn yg akn dinaungi oleh Allah pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya, 2 lelaki yg berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah hanya kerana-Nya"
Moga-moga kita tergolong dalam golongn tersebut....


Golongan yg bersahabat kerana Allah ini akan sentiasa dlm ketenangan kerana mereka cinta-mencintai atas dasar akidah...doa2 untuk kesejahteraan sahabat sering dilafazkan tanpa mengharapkan balasan dan bicara2 nasihat yg menenangkan sentiasa diberi tanpa dipinta....

Rasulullah sendiri mempunyai sahabat2 berperibadi unggul seperti Saidina Abu Bakar,Saidina Umar,Saidina Usman,Saidina Ali,Bilal bin Rabah,Abdurrahman bin Auf dan lain2...Baginda turut hidup bersahabat..Masakan kita yg serba kekurangan boleh hidup tanpa sahabat?...Logiknya,manusia perlukan sahabat dlm melayari khidupan. Tanpa sahabat kita lemah..Tanpa sahabat terasa kaki mudah patah..Tanpa sahabat longlailah langkah dan tanpa sahabat kita seringkali rebah..

Menyusur kembali sirah perjuangan Raulullah SAW..
Pernah suatu hari,Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar keluar pada waktu tgh hari kerana kelaparan yg teramat sngat....Kemudian mereka terserempak dengan Rasulullah.Mereka bertanya kenapakah Rasulullah berada di tengah2 matahari panas ini?...
Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:
"Apa yg menyebabkan kamu keluar rumah,itulah yg menyebabkan aku berada di sini"

Hidup kita mmg akan terasa kuat andai kata punya shbt sebegini.....
Sama2 merasai kesusahan..sntiasa disisi ketika ditimpa ujian...sama2 bersengkang mata mnyiapkan tugasan(keja apa ek smpai x tdo?hahaha)..sama2 menangis krana gagal imtihan(hehe)..
Pokoknya,ada sahabat yg memahami di sisi,hidup kita terasa terisi...sama2 saling mengasihi,utk mencapai kasih Ilahi..

Pernah 1 ketika sorg sahabat memberitahu Rasulullah SAW akan rasa sayangnya kpda seorang shbatnya yg lain...Rasulullah pun bertanya semula..,apakah dia telah memberitahu sahabatnya itu tentang rasa kasihnya?.....
Sahabat itu menjawab dia belum berbuat demikian...Lantas Rasulullah pun berkata "Pergilah kamu kepadanya dan nyatakanlah bahawa kamu mengasihinya"

Istimewa buat sahabat2 seperjuangn ana d dq..
syukran kathir d atas ukhwah yg x ternilai ini...ukhwah yg ana dpt d dq adlh yg teristimewa...moga kasih kita semua hingga ke syurga..

Special ddcation 2 ol my siblings....
memiliki kalian adlh amat bermakna buat diri ini...moga2,kita tergolong menjadi insan2 yg hatinya rindu pada kebenaran dlm mengatur langkah meniti kehidupan mencari redha tuhan....
Amiiin......uhibbuki fillah..andai terpisah..moga bertemu di jannah..


-Hazwani Khamarudin- ACHIK.....

1 pandangan:

Anonymous said...

assalamualaikum warahmatullah...slam ukhwah...hope this blog will be a very beneficial medium among us x-DQians(early leave@latest leave)to always keep in touch....insyaALLAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::