Monday, December 7, 2009

Kenangan yang Tercipta~

Dedikasi khas buat KD2 Hari Ukhwah Persijilan 2009
dan
Semua GEN9...

Satu taklifat menyatukan kita,
Beberapa hari berkhidmat kerana kerja,
Pening, penat, sama-sama kita rasa,
Itulah pengorbanan untuk hari keluarga.

Kesibukan mengajar kita menghargai masa,
Seharian tak makan pun kita tak terasa,
Semoga Allah memberkati usaha kita,
Itu kata semangat yang kau kata.

Marah dan geram perkara biasa,
Demi kesempurnaan program kelolaan kita,
Pelbagai masalah buat kita hampir putus asa,
Itulah asam garam bila bekerja.

Duduk berbincang satu meja,
Berbeza pendapat itu lumrah manusia,
Alhamdulillah syukur kepada-Nya,
Tak susah untuk kita sepakat kata.

Seterusnya sumbang khidmat dan kerjasama,
Ustaz, ustazah gelaran ganti nama,
Masalah hati harus dijaga,
Meskipun kadang-kadang tertinggi suara,
Kadang-kadang tertajam pandangan mata,
Kadang-kadang terlafaz perkataan tak sedap di telinga.

Bukan sengaja,
Masing-masing penat tak terkata,
Kalau marah pun tak lama,
Kata 'sorry' cepat-cepat dipinta,
Kelembutan hati itulah tanda.

Kehulu kehilir memastikan semuanya sempurna,
Masuk rehat di bilik pun xleh lama,
Ada saja panggilan perlukan kita,
Bangun gagahkan kaki walau sakit kepala.

Dari Zohor sampai Asar di Dewan Muktamar bersama-sama,
Solat Asar diimamkan Azmi si ketua programmer,
Mohon pada Allah berjalan lancar semuanya,
Laporan unit perhubungan mengejutkan kita,
Ramai VIP xleh mai ada masyaqqah katanya.

Aisyah dan Mahidin tunggu arahan kita,
ET si timbalan pengarah bagai nak pecah kepala,
Sedikit bercelaru, otak pun blurr,
Si pengarah naik angin, si protokol pun sama.

Aku pandang mereka terpinga-pinga,
Call si ketua programmer, tolonglah hamba,
Tapi sayang, dia pun turut sama,
Marahkan hamba yang hanya bertanya.

Benda kecik jadi besar rupanya,
Bertegang lidah setel jugak akhirnya,
Terketar-ketar jiwa hamba,
Bertikam lidah dengan tiga jejaka,
Bukhari, Hayyi, Azmi itulah mereka.

Si teknikal, ana nak red carpet dan bunga,
Emielia garu-garu kepala,
Terus contact ridhwan si ketua,
Senangnya bertitah seperti raja.

Hamba cuma nak majlis sempurna,
Ingatkan boleh tenang balik asrama,
Rupanya masalah timbul dari unit multimedia,
Nadiatul dan Harris kena marah kat programmer,
Sabarlah demi membaiki kesilapan bersama.

Si unit cenderahati pun kurang sempurna,
Wirdah dan Uqbah dan tension nampaknya,
Mereka dah cuba sedaya upaya,
Tapi masalah timbul juga.

Itulah pentingnya sistem follow up dijaga,
Sape yang susah kalau bukakn programmer,
Hayyi dan Aimi bincang protokol sampai sakit kepala,
Begitu begini selesailah semua.

Hanya tunggu majlis nak bermula,
Takut juga andai tertimpa bencana,
Hati ini tak henti-henti berdoa.

Us. Syaabani datang sebelum majlis bermula,
Kesian si programmer peningg kepala,
Si pengarah belum nampak muka,
Macam mana si programmer tak sakit kepala,
Sabarlah ustaz, ana pun taktau nak buat apa.

Nak tolong pon taktau macam mana,
Ustaz resah gelisah, ana pun gundah gelana,
Si timbalan pengarah pun dah hilang punca,
Si unit protokol geleng-geleng kepala,
Si unit sukaneka pandang takde makna.

Pandang ke tempat banin sorang pun xde,
KD2 program je yang dok buat keje,
Hai ustaz programmer, mana banin2 kita?
Apa mereka kepenatan dengan sukaneka?

Bukan marah, ana cuma bertanya,
10 malam majlis bermula,
Us Syaabani masuk diiringi "tawassalna".

Banin2 segak berbaju melayu lambang agama,
abnat2 ayu berjubah seikhlas hati bergaya,
Semua tersenyum bila tercalon nama,
Tapi sayang pemenangya sorang saja.

Persembahan silat halwa mata,
Persembahan dikir bvarat halwa telinga,
Dikir barat ada kelainannya,
Si unit persembahan tahniah untuknya.

Tengok di pentas terkejutnya hamba,
Si protokol berdikir bersama si programmer,
Akhirnya majlis tiba ke kemuncaknya.

Abdullah Hafidz juara banin kita,
Banat pula disandang oleh Siti Aishah Jauhara,
Itulah tokoh "Huffaz Teknokrat" kita,
Yang lain pun hebat2 belaka,
Tapi nasib undian tak menyebelahi anda.

Nasi beriayani santapan istimewa,
Naik pening unit persegaran menguruskannya,
Amanina dan Naim pun sakit kepala,
Kadang2 termarah tu tak sengaja.

Buakn sengaja buat korang sakit jiwa,
Agar2 buatan banin dessert kita,
Si programmer tak lalu makan nampaknya,
Maklumlah dah 2 hari tak makan sempurna,
Boleh jadi gastrik tahap kritikal agaknya.

Banin banat kepenatan semuanya,
Pagi tadi seharian enjoy bersukaneka,
KD2 lagi penat tok sah kata,
Dah seminngu kurang tido, rehat dan segala,
Iadah Quran pun tergendala.

Sehari berukhwah selamanya bermahabbah itulah tema,
Semoga kenangan diabadikan selamanya,
Dewan Mukatamr saksi kemesraan kita,
Padang main DQ bukti ukhwwah terbina,
Sematkan ia seindah kenangan kita.....

Tulus Ikhlas dari jiwa,
-TAQWA-

9 pandangan:

aishah jauhara said...

Assalamu 'alaikum.

Bismillah wal hamdulillah..

Menarik dan lucu karya ni. Syabas dan tahniah.

Cumanya, ana minta maaf sangat3 sebab x dapat nak join skali program tu hari tu. Kadang2 je kalau sempat tanya khabar dan perkembangan gerak kerja.

Yang x tahan, masa kita duk kat Kelantan, terketar2 nak bertanding, ada sorg KD ni hntr msg, minta sponsor..lawak betul..

Pape pun, tahniah untuk semua yang menjayakan program tersebut. 1 lagi, rasanya tersalah nama la untuk Anugerah Huffaz Teknokrat tu. Bukan ke, Nurfaezza? hehe..

Jadikan la segalanya sebagai kenangan..

Barokallahu fikum ajma'ien..

Ukhuwwah fillah abadan abada..

Ustzh Protokol..?? said...

Salam..
em, btul3..mmg lucu n menarik.
^_^ mabruk alaik! ^_^

Anonymous said...

laa... program ni nama dia hari ukhuwwah persijilan ke? baru tau ke bau ingat tak pasti lak

aniq said...

hahaha...
klu x, nk letak dlm majalah..
tp aniq lupa nk kick in..
aci la dlm blog pon..

makaseh buat adeq husna kita..

huhu~
rindu bangat sama DQ..
tingat time keje jd pewakilan dulu..
kenangan...

pengarang said...

salam alaik.
heh,tu le,
dapat majalah,
tercari2 mane karya saye,
tapi rupeny kena tendang oleh si editor.
huh. bese je.
gracias2.
uh,sape yg buleh mintak sponser tuh?
haha.
kelakar.
tapi jujurny pengalaman kat sini la yg bagi bnayak idea bile nk handle laen2 prog kat uia.
alhamdulillah
satu malaysia.
satu semangat.
satu DQ.
hehe

aishah jauhara said...

1malaysia?

xnk2..tukar2..

lagipun, mana boleh digit dan huruf disekalikan..

hihihi..=]

acu said...

cayala husna! hehe

anje said...

salam..
org byk duit kene r mnx sponsor..
hehe..

teringat persembahan ari 2..

dikir barat n silat..

pelbagai kemahiran bdk dq nie..

MUNIRAH said...

nnt nk turun dq tgk kdtgn adk2 gen11?..(tb2 ja..)

so,klu sesapa ad karya terpendam ag..mehla..aniq lani cm dh xbp ber idea nk post laa..acu ka???wer r u??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::