Sunday, December 19, 2010

Ilmu yang dapat dicuri


Ketika belajar, Imam Ghazali rajin menyemak segala pengajaran dari gurunya dan mencatatnya baik-baik. Setelah bertahun-tahun belajar, catatannya telah berlonggok-longgok. Sehingga sampai masanya dia harus pulang ke kampung halamannya dengan membawa semua ilmu yang didapatinya. Maka semua catatan-catatannya itu diikatnya dengan baik dan dimasukkan ke dalam duni lalu dibawanya pulang.

Sesampainya di tengah perjalanan, kafilah yang diikutinya telah dihadang oleh perompak. Mereka membuka setiap bungusan anggota kafilah dan merampas setiap barangan berharga yang didapatinya. Pada gilirannya, barang-barang Imam Ghazali juga dibuka mereka.

"Kamu boleh ambil semua barang-barangku yang kamu suka, tapi jangan ambil bungkusan yang satu ini." kata Imam Ghazali sambil menunjuk pada guni besar yang berisi catatan-catatan hasilnya belajar.

Mendengar itu, malah si perompak merasa curiga. Mereka mengesyaki bahawa di dalam guni besar itu adalah barangan berharga sehingga pemiliknya merayu agar jangan diambil. Lalu mereka berebut membuka guni itu dan membongkar isinya. Akan tetapi alangkah terperanjatnya apabila mendapati bahawa di dalam guni itu hanya berupa kertas-kertas buruk yang tidak berharga. Puas mereka membuka-buka, namun tidak menemukan apa-apa. Mereka merasa telah ditipu oleh Al-Ghazali. "Kamu ini gila ke? Buat apa engkau membawa kertas-kertas buruk ini?" tanya para perompak.

"Ini barang-barang yang sangat berharga bagiku, tapi bagi kamu sedikitpun tidak berfaedah." kata Imam Ghazali.

"Lalu akan kamu buat apa kertas buruk-buruk ini?"

"Inilah hasilku belajar selam bertahun-tahun. Semua keterangan guruku telah ku catat ke dalam kertas-kertas ini. Jadi jika kamu rampas ia, maka habislah ilmuku dan jerih payahku bertahun-tahun hanyalah sia-sia belaka." jawab Al-Ghazali.

"Hanya ada di dalam kertas-kertas ini sajakah ilmumu hasil belajar?" tanya seorang perompak.

"Ya." jawab Al-Ghazali

"Kalau begitu bodohlah engkau."

"Menagapa pula?"

"Catatan-catatan yang kamu simpan di dalam kertas itu bukanlah ilmu. Cuba fikir, sekiranya lembaran-lembaran kertas itu ku rampas dan ku bakar, bagaimana nasibmu. Ilmumu dapat dirompak jika begitu."

Al-Ghazali terpegun mendengar perkataan si perompak. Setelah difikir-fikir, dia berkata dalam hatinya. "Betul juga."

Mulai saat itulah Al-Ghazali telah memindahkan segala catatan-catatannya ke dalam cakera padat yakni otaknya. Siang malam dia menghafal segala apa yang di dapati dari gurunya dan dengan mudah pula ia mengeluarkannya sewaktu-waktu yang diperlukan. Disamping itu tidak ada sesiapa yang boleh mencuri ilmu dalam otaknya. Itu semua berkat otak si perompak.

**taken

0 pandangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::