Monday, March 1, 2010

Kalau benar cintakan Allah

Kalau benar cintakan Allah.

Sebutlah nama Allah banyak-banyak.Allah berfirman dlm Al-Fath : 9
"Supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, menguatkan agamaNya,
kepadaNya pada waktu pagi dan petang."
Bertasbih disini bermaksud kita berzikir dengan kuantiti dan kualitiyang tinggi.
Zikir lidah, zikir hati dan zikir perbuatan.
Semuanya menjurus kepada membesarkan Allah dan segala yang lain kecil belaka.

Lidah menyebut kalimah Allah, lalu hati merasakan kebesaran dan keagunganNya
dan tindakan menyusul apabila kita selaraskan segala perbuatan dengan segala hukum-hakamNya, itulah zikir yang hakiki. Kesannya sepadu. Ia akan memberi ketenangan dan kekuatan.

Namun, apabila Allah dilupakan, umatnya akan kurang menyebut namaNya lagi. Ketika itulah hati-hati pun akan lalai daripada merasakan kebesaran dan keagunganNya.
Akibatnya hukum-hakmNya diabaikan dalam tindakan dan perbuatan.
Apabila ini terjadi, jangan ditangisi jika Allah 'lupakan' kita.

Allah hanya menjadi pembela kepada orang yang bertakwa.
Ornag yang bertakwa adalah orang yang banyak mengingatiNya denagn lidah, hati dan perbuatan.
Menjadi seorang muslim sahaja,(bukan muttaqin) tidak melayakkn kita mendapat jaminan bantuan daripadaNya. Siapakah kita? Muttaqin atau hanya Muslim?

TAKAZA
Takaza bukan Yakuza.
Takaza bermaksud seruan Jihad.Usaha untuk bantu agama Allah.
Jihad datang dalam pelbagai bentuk. Bukan hanya bermain mata pedang dihadapan musuh Allah.

Dari Abu Hurairah r.a berkata bahawa aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :
'Fitnah akan mendatangi hati manusia dari arah depan dan belakang seperti anyaman tikar yang bercantum antra satu dengan yang lain.Jadi, jika ada hati yang menerima mana2 fitnah, maka 1 titik hitam akan melekat dihatinya. Dan hati yang tidak menerima fitnah, 1 titik putih akan melekat dihatinya, sehinggalah akan wujud 2 jenis hati.

1-Hati yang putih seperti batu marmar yang tidak akan dimudharatkan oleh mana2 fitnah sekalipun selagimana tegaknya bumi dan langit. (kerana kekuatan imannya, tidak ada fitnah yang mampu memberi kesan kepadanya)

2- Hati yang hitam yang tak mungkin mampu bertahan. x mungkin tersisa lagi didalamnya perasaan bencikan dosa dan tidak tertinggal lagi cahaya iman .dan kerana itu dia tidak lagi mengaggap yang baik itu baik dan yang buruk itu buruk.
Dan dia hanya bertindak mengikut hawa nafsunya yang sudah mendiami hatinya. (HR:Muslim)

BESARNYA CINTA NABI KEPADA UMATNYA.

Dari Jabir r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda :
"Aku dan kamu diumpamakan sabagai seorang yang telah menyalakn api .lalu rama-rama dan kelkatu jatuh keatasnya dan dia menjauhkannya daripada api itu.Aku memegang pinggang2 kamu dan menyelamatkan kamu daripada api neraka, akan tetapi kemu terlepas dari tanganku.Yakni terus berjatuhan kedalam api neraka. (HR:Muslim)

Lihat, betapa perasaan belas kasihan dan keinginan yang keterlaluan yang ada dalam diri Rasululah s.a.w untuk menyelamatkan umat baginda dari api neraka.(nawawi)
Kita, dimanakah usaha kita?

Diceritakan juga peribadi nabi s.a.w,
kerana umatnya berterusan bersedih dan sentiasa berfikir, tidak langsung berasa tenang bila-bila masa pun, Baginda selalu diam dan x akan berbicara jika x perlu.
(HR:Tirmizi)

Ketika anak-anak panah kabilah Thaqif telah memusnahkan umat islam,
para sahabat telah meminta nabi mendoakan keburukan terhadap mereka.
Baginda s.a.w bersabda : Ya Allah! berilah hidayah kepada kabilah Thaqif.

Rasulullah s.a.w seringkali menadah tangan dan berdoa : Ya Allah! umatku! umatku! umatku! dan menangis kerana mengenangkan umatnya dan apa yang akan terjadi kepada mereka diakhirat nanti. Nabi berkata :
"Aku hanya akan berpuas hati bila tidak ada seorang pun dari umatku yang tinggal didalam neraka."

Pernah nabi dipinta untuk mendoakan keburukan kepada orang2 musyrik. Maka nabi telah bersabda :
'Aku tidak diutus sebagai pelaknat, aku diutus hanya sebagai rahmat.'
(HR: Muslim)

Dari 'Amr bin Auf r.a menukilkan sabdaan baginda s.a.w bahawa:
"Agama pada mulanya adalah satu perkara yang asing (dagang), kelak tidak lama lagi ia akan menjadi kembali asing seperti mula dahulu kerana itu berita gembira bagi orang2 islam kerana agama mereka dianggap sebagai terasing. Mereka itulah orang2 yang membetulakn jalanKu yang telah dirosakkan oleh orang2 selepasKu."
(HR:Tirmizi)

3 pandangan:

~SuTeRa MaYa~ said...

salam semua..

oh! artikel ni telah dibaca oleh dj ikim f.m br je td..

ayatnye same sgt..

ape2 pn, btllah petanda kita mencintai seseorang itu ialah dgn bnyak menyebut tntg perihalnya..

bak kata org dulu2..
Kalau di hati selalu terkenang, maka mulut akan selalu menyebut!

MUNIRAH said...

prtgktkn zikir kta..
jgn hny bzkir bla hny ia mjd stu tklft dlm tmrn..
lazimkan dlm ht sll stp ms dn ktka..

sawah hijau said...

cik sutera dgrb kat ikim eh..part yg mane 2.semua ke.wah2.ni ikim tiru saya ni.he2.ape2 pn.same2 amik pngajaran.ye.cintakan Allah x kan kecewa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::