Friday, October 9, 2009

~Jom RENOVATE Hati~



ehem2..assalam qoblal kalam..assalamu'alaikum..

Ini sebuah cerita hati..hanya boleh dimengerti jika dibaca dgn mata hati..

Aku menulis tatkala merasakan kepala aku berat memikirkan semua perkara,seolah-olah semua bnda diletakkan ke dlm blender,terus ditekan butang on tnpa meminta keizinanku,dan mesin terus b'putar..dan b'putar..

Seakan-akan sedang b'muhasabah,aku menilai semua p'kara tntang diriku satu persatu...

Perihal hatiku..

Aku seorang yg suka imagine sumtg..kadang2 aku bayangkn,andaikata aku mmpu keluarkan hatiku dan letak atas 1 dulang,agak2nya apakah warnanya?..merah pekat,kelabu asap,hitam macam malam?..x t'bayang aku..dan sesungguhnya aku x sanggup nk tengok..xdak kekuatan nk tengok hasil seni yg telah aku coretkan dan lakarkan di atas hatiku sehingga menyebabkn rupanya kelihatan hodoh sekali..

Hati adalah raja kpd diri..aku tahu tentang ini..aku juga tahu,kalau hati baik,baiklah segala anggota..n check2 blik,kelakuan anggotaku xdelah baik sngat;mulut dgn dosa mengumpatnya,mata dgn dosa bukan mahramnya,telinga dgn dosa bnda lagho...etc

... kesimpulannya,hati aku rosak...AKU ADA MASALAH HATI


Terlalu bnyk bnyak dosa2ku yg telah menggelapkan hatiku jika aku ingin mencatakn segala2nya disini..biarlah aku ambik yg core dulu..Maksudnya penyumbg t'besar masalah hatiku...AKU JATUH CINTA KEPADA YG X HALAL BAGIKU..inilah puncanya..

Bagaimana aku boleh terjebak,aku pun x ada jwpannya..mgkin syaitan ada kot jwpan tu(ayat cover bila buat dosa)..


Hatiku suka,respon kat sana biasa2 ja,dan usikan teman2 teman2 turut m'jdi catalyst...Astaghfirullahal'azim...istighfar wahai diri,jgn sampai waktu kau menulis ni pun,kau t'bayangkan dy..sesunnguhya dia x halal bagimu..

Untuk menyedarkan kau wahai diri,ada beberapa persoalan di sini..


1)Pernahkah kau dengar dari mulut dia sendiri apa2 statement yg menyatakan dia ingin menjadikan kau suri hidupnya?..sedarlah wahai diri,prempuan ni cepat sngt perasan ..banin baru puji cket,kita dah anggap lain..sesungguhya diri,kau t'golong dlm golongn yg perasan @pun t'lebih perasaan..huhu..mengaku x yg aku ni perasan


2)Kau cakap kau sukakan dia kerana agamanya,perjuangnnya,kepimpinannya,akhlak budi pekertinya,keturunannya...tapi betulkah hanya sebab itu? faktor rupa?...andaikata kau hanya t'tarik kpda agmanya,x perlu kenal muka pun boleh berkenan....so,salah sapa ni ek?sure syaitan nih..huh


3)Kalau masing2 ,mndoakan kbhgiaan dunia akhirat,so jgn la buat sumtg yg bleh tmbh dosa..mslhnya.......kau ada jwpannya wahai diri

x perlulah nk tulis semua..sbb aku dah mula sedar..n b'diri di alam realiti..

..ingatlah!!..hati kau hanya satu..ya benar.hati aku hanya 1..dan yg satu ni selayaknya aku serahkan hnya pada yg layak n halal untukku..siapa yg layak untukku?..hanya Yang Maha Mengetahui ada jwpnnya..


hpon aku b'bunyi ,isyarat ada mesej masuk..mcm biasa..kwn aku(shbt seperjuangn di dq),mx pndpat aku,nk layan ke x banin yg asyik kacau dy tu..

perkara ni la yg mkin mmberatkan kepalaku..

mcm2 kes cinta dah aku dgr yg mlibatkan huffazul quran..Allahuakbar..Allah sedang uji orang hebat..

  • budak2 dq ni,kat dq kena jaga pndngn,tkut susah nk hafal quran..tpi kat cfs ni dah lain cerita..semua kita hentam tngok.sbb tu jd mslah hati..dari mata turun ke hati..mata ckp cun..hati pun mlakukan gerak kerja yg seterusnya..dipendekkan cerita,dah sama2 suka..klo dh betul2 suka2,msing2 jga la pasangn msing2 untuk kbhgiaan dunia dan AKHIRAT..nk ikut bhgia dunia ja,mmg la kita tersangat la bebas nk buat apa pon..kalau betul la syg,jgn biarkan diri korang t'libat dgn p'hubungn ustaz dan ustazah....
  • kat dq dulu snggup putuskan hubungn cinta dgn kekasih tyme sekolah..alasannya,sebab nk hafal quran..alhmdlillah,Allah bukakkn hati...tp mslahnya,msuk cfs smbung blik hubungn cinta yg t'bengkalai tu...(ni dah tlebih practice konsep waqi'iyah ni)..common guys..'Huffazul quran..pmbawa arus ataupun pengikut arus?'
  • attension plzzZz..we r not couple!!because...kmi x keluar mkn smeja kat cafe ukc or cafe jjantas..kmi x penah keluar date..kami pasangn couple yg islamic sebab...kmi still guna pnggilan nta nti..km juz fwd2 msg jiwang ja(mksdnya x ckp direct i luv u..klo ada pon..ana uhibbuki/ka fillah)..km callseminggu skali ja...km caring bnda yg basic2 ja,yg dirasakan perlu,cthnya,ustzh/ustz ana ni demam ka,exam boleh jwb x,study mcm mn,carry mark bape,mak ayah sihat...hmm.
  • kmi taqdim ja!!ye la korag taqdim..tapi sapa yg bgi lesen nk contc direct..sapa yg bg keizinan nk borak benda2 yg xde kpentingn(cth bnda yg x pnting;bnyk ke wt kueh ry,bju ry wrna apa,bpe duit ry ,pndai balut ketupat x)..mcm korg dh ada ikatan...tu dah gaye kapel dah tu..even klo dah btunang pon,batasannya strict...so,salah sape ni?..salah aku la sbb x tlong tegur...

Astaghfirullahal'azm..apabila syaitan jd kamceng dgn kita,nafsu jdi bos,sgla yg buruk2 pun dh jdi cntik..sbb setan tolong modified hok hudoh jd cun.


Aku ni xde la baik sngt..bnyk ja dosa..x layak nk tegur korg..tp msing2 ingt la status kita semua..kita org yg hafal quran..kalau makcik2 kampung tnya,adik ni hafiz/hafizah ke?..kita pun t'senyum2 malu mcm tapir..malu nk mngaku..takut riak..tp dlm hati.."yeah..its me!!"...


disebabkan korg dah mngaku dlm hati yg korg ni hafal quran,so apa yg korg tau bab2 hukum tu,amalkn la..jgn time tazkirah or g tamrin ja nk bedegar-degar keluar dalil quran..

aku bg cntoh mudah la..sume masyi kan ayt 32 surah isra'..ayat bab zina...sapa boleh tlong gtaw aku sebab apa ada word 'menghampiri' dlm ayat ni ?...aku rasa smua bley jwb soaln aku ni..


Nabi kita

pun ada b'sabda..'b'kasih-syglah kalian,nescaya kalian akan dikasihi,mohon ampunlah kalian,nescaya akn diampuni..celakalah orang yg mendengar perkataan,namun x mengamalknnya..celakalah orang2 yg terus-menerus b'buat dosa,padahal mereka mengetahuinya'.(HR AHMAD, d sahihkan AL BANI)..


So.....bwk2 le insaf..


kita x tau sape jodoh kita..sebab sume ni keje Allah..tpi still kena usaha..tpi jgn smpai salah cara...nk taqdim boleh..tp cari la org tengah...dah siap tqdim pun xpe,tapi jg la batasan...msing2 doa la ek..mohon Allah jaga hati kita...(p/s: x bes lngsung weh tgok muka setan time dy seronok bila kita buat dosa..)

.

aku sendiri pun hanya mmpu b'doa..agar dikurniakan kpaku yg mmpu mmbimbingku dunia dan akhirat,yg akan mmimpin tngnku menyusuri jln ke syurga..


Kurniakn kpadaku ya Allah,seorang suami yg akn m'jd penguat untuk perjuangnku,menahan aku drpd rebah,mmbantu aku b'diri ketika aku jatuh,mmnjamkan bahunya untuk aku mlepaskan tangisku,mndudukkan aku d saat aku lemah untuk b'diri..Siapakah dia Ya Tuhan?..hanya Kau yg ada jwpan....

Terlalu bnyk ciri2 yg aku tetapkan yaAllah..sedangkan diriku t'sangatlah lemah dan bnyk kekurangn..masakan aku dpt yg sempurna jika diriku x sempurna..

B'janjilah wahai diri,kau akn menyiapkan diri untuk untuk mnjadi muslimah sejati..mmbekalkan diri dgn ilmu sbagai isteri..b'sedia untuk b'khidmat untuk yg b'gelar suami


Untuk bakal yg memiliki diriku..aku memohon maaf darimu..kerana sblum kau,aku telah jatuh cinta kpda yg bukan untukku..


Aku mohon maaf kerana pernah b';kongsi mslah dgn bukan yg selayaknya untukku


Aku memohon maaf di atas segala kesilapanku dlm b'muamalah dgn banin,walaupun dirimu x pernah tahu..


Aku x tahu siapakah dirimu,namun aku hnya mmpu b'doa agar dp'mudahkan jodohku,agar kita sama2 dpt b'juang menegakkn kalimah tauhid..


Siapa kamu aku x tahu..yg aku tahu,aku akn menunggu,kerana aku yakin dgn janji Yang Maha Satu...Janji Rabbi..Janji yg pasti..(An-Nur:26)


Ya Allah..ampunilah aku..bnyak dosaku..bantulah aku mencapai cintaMu..

cinta itu adalah ibadah hati..tpi ia juga boleh mnjadikn kta syirik kpd Allah apabila kita mncintai sseorg mlbihi dri cnta Allah..,lalu mmbelakangkan hukum agama kerananya..


Hati aku WAJIB neutral...jika virus tersebut mnyerang,terus makan antibiotik(istighfar,ingat mati,lawan setan)

insyaAllah,mx p'tolongn Allah..BUKAN SENANG NK NEUTRAL..DAN BUKAN MUSTAHIL NK NEUTRAL..

peringatan buat bersama..

-awan-

10 pandangan:

Anonymous said...

perghh..

aniq said...

check balek adekah kita pernah terlibat??
tipu klu xde..

anje said...

muhasabah rakan-rakan...

nandemo said...

sll nya mmg lbh snang nk ckp..
tp teramat susah bl nk buat..

jiwa pmpuan snsitif..
jd jga amt mmrlukan kepahaman insan y bnma llki u tdk mnyntuh jiwa pmpuan sesuka suki dgn pujian n etc..

ini bukan retorik...

~ said...

tapi kalau thiqah mane suka lelaki puji,,

(perasan jap)

kan kan?

cahya barokah said...

Bismillah..
firstly, i wanna express millions of gratitude and congrate! to awan for making dis masterpiece..(jazakillah khairan kathira)

Minna san!
apa yg sy ign katakan ialah, benar, masalah hati itu sgt susah utk dibendung, malahan bile dah terkena, sgt susah utk dicari obat penawarnya..(jd PREVENTION IS BETER THAN CURE)

kenape agaknye ye..
knape org2 mcm kite(hafal quran) pn x dpt lari dr masalah nie..??

mungkin sebab..

kite tlalu cintakan dunia..
kite lupe akhirat..
kite asyik n leka dgn pujian n usikan insan lain..
kite lupe Allah pn selalu puji kite..
mase bile Allah puji kite?
Sahabat2ku, bilamana shj kita menyebut Alhamdulillahirabbil 'alamin,
x tahukah kite pd waktu itu Allah jg sedang memuji kite?
Allah Maha Penyayang..dy membalas pujian kite mungkin dgn beribu2 pujian lg..SubhanAllah..

jadi, pujian siape yg kamu mahu?
pujian siape yg kamu rasa lebih berharga?
pujian siape yg kamu rasa lebih tulus n ikhlas?
manusia yg hina..atau Allah yg Maha Kuasa, yg memiliki dirimu??

fikir2kan..
sibuk2kan dirimu dgn Pencipta, pasti kau tiada waktu utk maksiat n dosa..

sama istighfar, Astaghfirullahal'adzim..

^_^ said...

thiqoh mane pon tipu la klu xtergetar skit pon..

so stju sgt dgn cahaye barokah PREVENTION IS BETTER THAN CURE..

bnd2 mcm ni la y mnjd perencat gerak kerja..kerja jd xberkat..

so AWAS!!

Anonymous said...

em.......so, thiqah la jlan yg bagus kan?.....

cahye barokah said...

thiqoh 2 maknenye pcaye kan..
pe kate tnya said 2..
dy asyk sebut thiqoh je..

nur barokah said...

NI DIA OBAT HATI

Obat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perpanjanglah
Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti Alloh mencukupi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::