Thursday, October 22, 2009

WHO ARE WE?

Siapa kita??

Dunia ibarat air laut..
Diminum hanya menambah haus..
Nafsu bagaikan fatamorgana..
Indah dimata namun tiada..
Panas yang membahang disangka air..
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang..
Dilihat ada ditangkap hilang..
Tuhan leraikanlah dunia..
Yang mendiam dalam hatiku..
Kerana disitu tidak ku mampu..
Mengumpul dua cinta..
Hanya cintaMu ku harapkan..

Ha,inila sedikit sedutan lagu Raihan yang saya pun xingat tajuknya apa.
Saya tertarik dengan liriknya yang amat bermakna.
Ok,meh kita muhasabah diri sikit.

Seperti yang tertera dalam lirik diatas.
dunia ni xpernah habis..
sentiasa mengalir..
Bak kata seseorang, nafsu adalah perasaan..
byk cntoh yg kita boleh tengok..
lagi2 nafsu kebendaan..
kalau kita tengok benda best2 sikit,
automatically perasaan nak memiliki tu pasti ada.even sedikit..
‘wah beznye kereta 2..klo aku ade kan syok..’.
(anda sume mungkin tidak begini.).

Oleh itu belajarlah mengawal nafsu.
i.allah bahagia hidup.
kerana kita akan berpegang dengan
‘cukuplah Allah bagiku.’.
maka kita tahu dimana had kita.
tak semua yang kita nak kita akan dapat..
kat sini konsep Syukur perlu diaplikasikan.
kerana,selaku orang2 agama,kita kadang2 tahu bercakap,
faham konsep tapi x reti nak guna dalam kehidupan..

sebab tu kita dapat lihat diluar sana berapa ramai orang-orang
yang mengaku tahu dan faham agama,
tapi hampir dirosakkan oleh ilmunya itu..
kerana hukum itu x selari dengan kehendak dirinya..
kehendak nafsu..begitukah kita? Peringatan ini lebih untuk diri yang menulis..

Perkara kedua,
Berkenaan tulisan saya sebelum ini iaitu tabiat vs perubahan.
kalau tengok dalam blog,
pernah suatu ketika hangatnya isu hati diperkatakn..
(cinta,muamalat,dll).

‘usaha memperbaiki diri bukan suatu suratan (destiny), tetapi suatu perjalanan(journey). Malah tidak keterlaluan kalau dikatakan perjuangan memperbaiki diri adalah satu perjuangan nafas panjang (the long breath war). Kita akan sentiasa berubah.sama ada menjadi orang yang lebih baik atau sebaliknya. Setiap hari proses perubahan sentiasa berlaku. Jika tidak menaik, kita pasti menurun..’

Bile dikatakan perubahan itu adalah satu perjalanan atau proses,
maka itu lah dia..

maksudnya..
kita x bolehla mengharapkan perubahan yg jatuh dari langit..
'hari ni jugak.ak xkire!' .(ni adalah contoh,jgn ikot)..
dan proses itu memerlukan sokongan ramai..
Oleh itu, apabila anda melihat atau mengetahui rakan-rakan
anda yg bermasalah,
maka bantulah!
supaya mereka tidak merasa keseorangan dan tidak disisihkan..
disinilah letaknya..
'ikram muslimin' anda..-tunaikan hak saudara semuslim tanpa tuntun hak-
x perlu untuk condem secaara melampau atau memandang serong.
Cukuplah jika anda dapat menerima dan memberi kepercayaan supaya dia dapat berubah..
Setuju?
Kalau x setuju, sila utarakan..

Sebab ape,
Kadangkala saya terdengar kata2 beberapa sahabat:
‘La,dia mcm ni ke..baru aku taw..dulu kat dq nampak macam baik je..xsangka pulak..’
Nampak?
Sekarang..
setiap orang cuba untuk menilai seterusnya menghukum mungkin..
Pada pandangan peribadi saya,
‘the problem is not what he has done,but why?’
kenapa itu merupakan alasan..
mungkin dia ada sebab tersendiri untuk berbuat begitu..
ada masalah dan hal tersendiri..
ada opinion sendiri..
kita x berhak sama sekali untuk menaruh ape2 sangkaan pada orang lain.
Tapi bukan bermakna kita membiarkan tabiat-tabiat x baik ini berleluasa..
tapi sekurang-kurangnya kita koreksi diri sendiri dulu.

Lihat dimana silap kita..
konfem setiap orang ade buat dosa kan.
Sape yang boleh jamin dia maksum?
Sila angkat tangan. Xdek..
Everyone make mistake..
Jadi apesalahnya kita tutup mulut daripada menceritakan keburukan orang lain ataupun perbuatan lama dia yang dia dah x buat.?
Kalau kita seronok bercerita dan boleh selesaikan,
then go on..
but if not..
bermakna kita mengumpat..
Apa pertolongan yang kita boleh bagi dengan ungkit cerita seseorang?

Apa faedahnya?
Bawa kemaslahatan ke?
Sebab..manusia boleh berubah..
bila-bila aje..
with the will of Allah..
So kenapa kita mesti sentiasa menghukum?
Who we are?

Pintu keampunan sentiasa terbuka..
sometimes we talk about other’s action,
but we are also doing that..
kitapun buat perkara yang sama..
mungkin dengan cara yang berlainan..
secara sedar ataupun tidak..

Jadi tengok balik hati masing-masing.
Perbaikilah diri sendiri dahulu..
No need to see about other’s mistake..
betolkan diri sendiri..

Sesuai dengan firman Allah dalam surah Al Hujarat, ayat 12 :
“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka kerana sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa..”

Kata bijak pandai,
“Orang yang berjaya ialah orang yang hari ininya lebih baik dari semalam.Orang yang terpedaya, orang yang hari ininya sama seperti semalam.Dan orang yang celaka ialah orang yang hari ininya lebih buruk dari semalam.”

Kita di golongan mana?
Berjaya, Terpedaya atau Celaka?
Terpulang pada kita untuk memilih..

Pintu kepada perubahan diri ialah kesedaran..
kesedaran(awareness) yang dimaksudkan ialah bila seseorang itu nampak dengan mata hati.
-pandangan hidup(worldwide) yang sebenar.
Celik mata hati inilah yang dinyatakan oleh Allah swt melalui firmannya

“Sesungguhnya penglihatan(mata kasar) itu tidaklah buta.tetapi yang buta ialah hati yang ada didalam dada(mata hati)”. (al-hajj 22:46)

Kesedaran adalah gerbang awal kearah perubahan diri.
Manusia umpama orang yang sedang tidur,
tidak mungkin kita boleh terus mengajaknya bertindak tanpa mengejutkannya terlebih dahulu.

Kata Saidina Ali
“manusia kebanyakannya tidur,apabila mati barulah dia terjaga(sedar)”.

Justeru,
kita perlu balik ke pangkal.-back to basic.
Bermulalah dengan diri sendiri.
Mari kita selami dan kenali siapa kita yang sebenarnya?
Kita hayati kata2 hukama ini.
“ untuk membaiki dunia, baiki manusianya.Dan untuk membaiki manusia, baiki hatinya.”

Sabda baginda saw:

“Sesungguhnya kekejian dan berbuat keji sedikitpun bukan dari islam. Sesungguhnya manusia yang terbaik islamnya adalah mereka yang terbaik akhlaknya..”
(riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Abi Dunya) –sanad sahih-

4 pandangan:

permata said...

Astaghfirullah..
Syukron ayas peringatan,.
Betul, kita manusia biasa, tidak lari dari melakukan kesilapan.
Moga artikel ni memberi manfaat kepada pengarangnya jua kepada umum..

permata said...

ralat..
*atas

some1 said...

tajok tu edit ckt..

rasenye yg btol "who are we?"

sawah hijau said...

he2.tq ye some1.org xterel bi mmg mcm ni..byk salah..tp xpe,untug jgk ad org nk tlg btolkn.ok,dah tuka.(",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::