Wednesday, October 28, 2009

tolong jangan baca boleh??

"eheh!!adek,apesal kamu basuh telur2 tu??nk rebus??byknya..nk buat apa??kenduri??sape nak kahwin??haha..."

"taklah!mana ada nak rebus..saja nak basuh..mak suruh basuh.."

"erk..basuh kulit telur??buat apa??mana ada orang nak makan kulit telur kan??"

"kulit dia busuk..ada tahi ayam melekat sikit2..lagipun mak yang suruh..siapa lebih tahu..mak ke abang???dah!!!pergi jauh2..menyibuk je..."

malam itu malam sabtu,jumaat malam sabtu..

"adik,nanti tolong basuh telur2 ni semua,lepas tu toskan(dibiarkan kering)..dah kering nanti susun dalam peti ais"

"ritio sir!!!baek mak!adek menurut perintah"

sambil membasuh telur,dia terfikir,mengapa perlu basuh kulit telur??bukannya orang makan kulit telur pon...mmm...entah..selama ni mak suruh..buat aja lah..banyak soal plak...

teringat dulu....

"teruk sangat aku ni?tak tutup aurat ke aku ni?walaupun aku tak pakai tudung labuh tapi aku bukanlah jahat sangat pun..memang aku bodoh,aku jahil..tapi aku nak jadi baik,tolong aku nak jadi baik boleh?baik macam kau..."

mutiara jernih meleleh membasahi hujung tudung bawalnya...
entah..aku tak tahu nak buat apa...aku bukannya jenis yang pandai pujuk orang...
heartless...

"siapa kata kamu teruk?kamu pakai seluar longgar,baju labuh bawah lutut,tudung tutup dada...kira ok lah tu...cuma bila pakai tudung labuh tutup siku,itu lebih baik..adanya tahsin..ihsan"

"aku bukan tak nak pakai tudung labuh,pakai jubah,tapi apa yang aku nampak,ada orang pakai jubah kat dalam uia..tapi bila keluar uia..jubah dah terbang..yang tinggal baju balut nangka..teruk ..hipokrit...aku tak nak hipokrit...baik aku pakai macam ni ja..lagipun aku takut nak pakai tudung labuh..nanti nampak macam baik..aku takut ria'..aku ni senang ria'.."

"masyaALLAH..ada ke patut kamu fikir macam tu?kita tutup aurat ni sebab nak orang nampak kita ni baik ke?supaya orang nampak kita ni 'alim??atau ikhlas kerana Allah??"

"aku tahu..semua perkara kita kena buat dengan ikhlas kerana Allah..tapi susah..aku ni cepat ria'.."

"memang susah...ikhlas tu memang senang nak di sebut..susah nak buat,susah nak dapat..sebab tu wujudnya istilah istikhlas..awalan sebelum mendapat ikhlas..kita kene cuba untuk ikhlas..lama2..ikhlas itu sebati dalam diri kita..orang yang ikhlas ni hebat..hebat betul..sampai SYAITAN pon tak berani nak kacau..apetah lagi dibuat kawan..."

itu janji syaitan pada Allah,dia akan hasut dan sesatkan seluruh anak adam jauh dari jalan ke syurga Allah melainkan mukhlisin...orang2 yang ikhlas..
satu perkara yang aku,dia dan kamu sedia maklum..syaitan ini sangat berpegang pada janjinya...bila dia kata dia akan menyesatkan,maka dia akan menyesatkan semampu habis boleh,hingga dia berasa tanggungjawabnya untuk menyesatkan telah dijalankan dengan penuh amanah..
jadi..KITA PERLU BERASA MALU JIKA KITA TIDAK TERGOLONG DALAM ORANG YANG MENEPATI JANJINYA KERANA SUDAH BERSULUH DENGAN LAMPU KALIMANTANG,KITA LEBIH TERUK DARIPADA SYAITAN..

*berbalik pada scene asal,di dapur membasuh telur...

berkata pada diri...

"ouh,sebab tu mak suruh basuh kulit telur ni,sebab sebelum orang makan isinya,orang akan tengok kulitnya dahulu...bersih kulitnya,baru ada selera nak makan isinya...kan?

eyh!don't judge a book by it's cover okay...

ye la..memanglah xboleh nak suka suki je judge satu2 buku tu melalui,covernya sahaja..tapi kalau kamu pergi MPH atau mana2 kedai buku..kamu akan lihat covernya dulu kan..tertarik pada cover yang kamu suka,ada nama author yang kamu suka,tajuk yang otak kamu suka baca..kan?kan?kan?

*angguk

jadi,kamu setujulah kan..cover buku itu tak kurang penting dengan isinya,kulit telur itu perlu sama bersih dengan isinya,pakaian itu perlu sama baik dengan hatinya,baik mengikut pandangan Allah,pandangan Islam dan alim ulama' Islam...

aku yakin kamu akan anggukkan kepala tanda setuju jika kamu mengaku.."YEAH!!AKULAH PENYAMBUNG GENERASI ULUL ALBAB..."



di akhir pembacaan ini,pasti kamu dan dia terifikir,apa kaitannya entry ini dengan tajuknya???
ya...jika kamu tidak ikhlas membaca kerana Allah..maka..TOLONG JANGAN BACA BOLEH???

regards,

0 pandangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Ikhwan GEN9::